Bílkoviny patří mezi základní živiny, bez kterých by náš organismus nefungoval. Tělo si je neumí vyrobit samo, proto je musíme přijímat potravou. Bílkoviny nám zajišťují růst a obnovu tkání, svalů, tvorbu hormonů, enzymů a dalších biologicky důležitých látek.


Proč je důležitý protein?

Protein není určen jen profesionálním sportovcům pro stavbu a udržení svalové hmoty. Proteiny čili bílkoviny jsou stavebním blokem pro každé tělo a nezáleží, jestli aktivně sportujete či sedíte na gauči u televize. Dokáží také sloužit jako zdroj energie. Pokud pociťujete pocit hladu nebo nekontrolovatelnou chuť na něco, především sladké- můžou za to právě chybějící bílkoviny ve vašem jídelníčku.  Bílkoviny jsou klíčové pro stavbu a obnovu všech tkání v lidském těle, jejich regeneraci, jsou součástí hormonů, enzymů a dalších biologických látek, jsou také nutné pro správný růst a vývoj, pro zdravé kosti, šlachy a kůži, pomáhají spalovat tuky. 

 

prirodni vegan protein


Experti na zdravou výživu tvrdí, že lidské tělo obsahuje přibližně 25% proteinů. Bílkoviny by měly být součástí vaší pestré stravy, je důležité je mít zahrnuty ve vašem jídelníčku. Tělo se prostě bez nich neobejde - jsou v těle stejně důležité jako například vzduch, který potřebujeme k životu.


Funkce bílkovin (proteinů)

  •        -stavební ( kolagen, elastin, keratin)
  •        -transportní a skladovací (hemoglobin)
  •        -zajišťující pohyb
  •        -katalytické, řídící a regulační
  •        -ochranné a obranné

 

 Nedostatek bílkovin a jejich možný projev nedostatku

  •         -sklon k nemocem a infekcím, stres a deprese
  •         -špatné hojení ran a krevní srážlivosti
  •         -snížená imunita, problémy se spánkem
  •         -špatný metabolismus a koncentrace
  •         -zhoršení kvality vlasů a kůže
  •         -nedostatek energie (únava)
  •         -zvýšená chuť na sladké
  •         -nedostatečná regenerace svalových vláken
  •         -ztráta hmotnosti
  •         -slabé kosti
  •         -snížená detoxikační schopnost jater
  •         -Nedostatek bílkovin v období těhotenství a kojení v jídelníčku maminky může znamenat zpomalení růstu a vývoje  miminka či snížení obranyschopnosti.
 

Potřeba bílkovin

U každého člověka se může potřeba lišit podle věku, pohlaví, životního stylu a zdravotního stavu. Obecně lze říct, že doporučená denní dávka by měla být:

  •           -děti: 1g/kg/den
  •           -dospělía senioři: 1-1,3g/kg/den
  •           -kojící matky: 1,4g/kg/den
  •           -sportovci, kulturisti: 2-2,5g/kg/den

 

V případě, že přijímáte nadbytečné množství bílkovin (v těle se neukládají způsobem, jakým se ukládají např. kalorie v podobě tělního tuku), může docházet ke zbytečnému zatěžování jater a ledvin. 

Kvalitní bílkoviny najdeme v luštěninách, semínkách, oříšcích, libovém mase, vejcích, mléčných výrobcích, rybách a mořských plodech.

Poměr živočišných a rostlinných bílkovin by měl být optimálně 1 : 2.


V případě, že vaše strava není tak pestrá, stravujete se ve fastfoodech, nestíháte se pravidelně a kvalitně stravovat např. z důvodu nedostatku času/pracovní vytíženosti, lze jednu porci nahradit právě proteinovým koktejlem, jehož příprava je jednoduchá a rychlá.  Z jedné takové porce můžete získat cca 20-30g kvalitních bílkovin a dalších prospěšných látek.


Proč právě protein od nás?

  •             -100% přírodní, veganské a vegetariánské
  •             -obsahuje aminokyseliny, vitamíny, omega kyseliny, minerály
  •             -neobsahuje sóju, mléko, ořechy, přidaný cukr, plniva, umělá barviva, příchutě, sladidla, konzervanty
  •             -lehce stravitelné