Na čem je paleo dieta založena?

Dieta se opírá o tvrzení, že se naše genetická informace od doby kamenné změnila jen minimálně, a proto jsme stále uzpůsobeni na stejnou stravu jako v té době.

Ve své podstatě je paleo dieta založena na vysokém příjmu bílkovin a vlákniny. Radikálně je pak omezen příjem sacharidů. A protože naši předci byli lovci a sběrači, základem paleolitické stravy je hlavně maso, ryby, ovoce, zelenina a potraviny bohaté na zdravé tuky.

Při dodržování této diety také nemůžete jíst žádným způsobem zpracované potraviny. To proto, že lidé v době kamenné ještě nebyli zemědělci a nepěstovaly se tak ani žádné plodiny. Rovnou se tedy můžete rozloučit se všemi potravinami vyrobenými z mouky a dokonce i s mléčnými produkty.

Seznam povolených potravin

  • Jakékoliv maso
  • Ryby
  • Zelenina (kromě brambor a luštěnin)
  • Ovoce
  • Ořechy
  • Semínka
  • Vajíčka
  • Oleje (olivový, kokosový…)

Seznam nevhodných potravin

  • Mléčné produkty (mléko, sýry, máslo…)
  • Veškeré pečivo
  • Většina uzenin (párky, salám)
  • Sladkosti
  • Chipsy a ostatní slané snacky
  • Sůl
  • Sladké nápoje

Nevýhody paleo diety

Pokud se rozhodnete pro paleo dietu, budete nejspíš pravidelně překračovat denní doporučený příjem cholesterolu. Spořádáte totiž větší množství masa a vajec, než je běžné. Vynecháním pečiva a mléčných produktů navíc přijdete o zdroj některých důležitých živin.

Paleolitická strava je také spojena s vyššími výdaji. Jak je totiž známo, čerstvé, nezpracované potraviny a maso v obchodech nepatří mezi ty nejlevnější potraviny.

Výhody paleo diety

Abych nebyl pouze kritický, tak tady jsou i některé výhody této „staronové“ diety.

Jídelníček inspirovaný paleo dietou je lepší než jídelníček dnešního průměrného člověka zejména díky tomu, že se neskládá z průmyslově zpracovaných potravin. Ty jsou zpravidla plné přidaných cukrů nebo i trans tuků.

Díky tomu, že přílohou k masu nebo rybě vám bude pouze zelenina, je tato dieta také vhodná na hubnutí. Vyhnete se totiž mnoha sacharidům, které tvoří velkou část energetického příjmu v dnešním průměrném jídelníčku. Navíc díky velkému množství zeleniny budete mít vždy dostatečný příjem vlákniny.

Paleolitická dieta má jako mnoho dalších diet své pozitiva i negativa. Měli byste posoudit, jaké prvky se v těchto dietách často opakují, vzít si z nich to nejlepší a z toho pak vycházet při tvorbě vlastního „jídelníčku na míru“.